Artis Malaysia Ruhainies memberikan klarifikasinya setelah ramai pemberitaan dirinya digerebek bareng penyanyi Aliff Aziz, suami dari artis Bella Astillah. Ini penjelasannya.

Sebelumnya menurut laporan dari Harian Metro, petugas dari Departemen Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) menggerebek Aliff dan Ruhainies di sebuah apartemen di Kuala Lumpur, Malaysia, setelah menerima informasi dari sumber yang tidak diketahui. Aliff Aziz dan Ruhainies dianggap melakukan khalwat atau atau perbuatan berdua-duaan di tempat sunyi atau terhindar dari pandangan orang lain antara seorang laki-laki dan perempuan yang bukan mahram dan tidak terikat pernikahan.

Pada saat penggerebekan dilakukan, situasi menjadi tegang ketika petugas JAWI memanggil Departemen Pemadam Kebakaran setelah pasangan itu menolak membuka pintu. Aksi penggerebekan ini jadi berlarut-larut selama tiga jam karena Aliff dan Ruhainies tak kunjung membuka pintu apartemen yang mereka datangi itu.

Ruhainies sudah sempat memberikan pernyataan melalui Instagram Story terkait skandalnya dengan Aliff Aziz. Dia menyatakan berita yang tersebar tentangnya dan Aliff tidak semuanya benar. Dia berharap dugaan-dugaan tentang dirinya dan Aliff bisa dihentikan.
“Menjawab segala spekulasi atas apa yang sedang diperkatakan di semua platform media sosial, saya dengan rendah diri ingin nyatakan di sini, ada beberapa kenyataan yang kurang tepat tersebar. Walau bagaimanapun saya ingin memohon maaf pada semua atas apa yang terjadi. Saya juga berharap spekulasi ini dapat dihentikan sehingga saya memberikan kenyataan bagi mengelakkan daripada kekeliruan dan salah faham,” tulisnya.

Kini melalui unggahan di Instagram, pemain sinetron Malaysia itu kembali mengungkapkan penjelasan terkait kabar dirinya digerebek bersama Aliff Aziz. Dalam pernyataannya, Ruhainies berterima kasih kepada pihak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) yang telah mau bekerjasama dan menjaganya. Namun Ruhainies membantah dirinya digerebek atau ‘ditangkap basah.’

“Saya juga ingin berterima kasih kepada pihak Jawi di atas kerjasama, penjagaan penuh yang diberikan kepada saya semasa kejadian tersebut berlaku, dan siasatan telus yang telah dibuat oleh pihak Jawi. Namun, yang paling penting di sini adalah bahawa pihak Jawi mengesahkan bahawa tidak wujud sebarang ‘tangkap basah’ terhadap saya dan Aliff. Saya menyarankan rakan-rakan media dan komen-komen di luar sana untuk berhati-hati menggunakan terma ‘tangkapan basah’,” katanya.

Aktris berusia 32 tahun itu lebih lanjut menjelaskan kronologi bagaimana dirinya bisa berduaan dengan Aliff Aziz di apartemen. Ruhainies mengatakan pada hari di mana dirinya disebut digerebek, dia baru selesai syuting dan hendak pulang ke apartemen bersama asisten pribadinya.

Menurut Ruhainies, hari itu adik dan kakaknya berencana menginap di rumahnya serta makan bersama. Ruhainies mengaku dia mengajak Aliff Aziz untuk ikut makan bersama karena pria tersebut kenal dengan keluarganya sejak 10 tahun lalu.

Dalam klarifikasinya Ruhainies mengaku kakaknya terlambat datang ke apartemennya akibat kemacetan. Dia pun memutuskan masuk ke apartemen bersama Aliff dengan alasan ingin meletakkan perlengkapannya.

Saat dia dan Aliff tengah mengobrol, Ruhainies mendengar ada yang mengetuk pintu apartemen. Dia mengira itu adalah kakaknya. Namun karena yang dia dengar adalah suara pria, Ruhainies takut membukakan pintu dengan alasan keselamatan. Ruhainies pun menelepon kakaknya. Dan saat kakaknya tiba, Ruhainies baru percaya kalau yang mengetuk pintu apartemennya adalah pihak JAWI.

Dalam penjelasannya, Ruhainies mengakui meskipun pada akhirnya kakaknya datang ke apartemennya, dia telah melakukan kekhilafan dalam hal agama. Sebab dia berduaan dengan Aliff di apartemen.

“Walaupun kakak saya datang atau apa, saya mengakui kekhilafan saya di sisi Islam, kerana berada dalam situasi itu yang mana sekaligus menimbulkan syak wasangka serta fitnah. Saya juga ingin menegaskan bahawa saya dan Aliff hanyalah kawan biasa dan bekerjasama dalam drama yang sedang kami bintangi,” kata pemain serial drama Hello, Mr. Perfect! itu.